Azt hiszem, nem árulok el azzal nagy titkot, ha azt mondom, hogy a vállalkozói lét nem minden esetben a legkönnyebb út, amit bizony csapdák is szegélyezhetnek. A Vállalkozó az a személy, aki vállalja az üzleti és vállalkozói kockázatokat. Nincs olyan varázseszköz, amely megszüntethetné ezt a kockázatot, vagy épp garantálná, hogy a frissen elindított online vállalkozásod mindenképpen sikeres lesz. Amikor elindítasz egy új üzletet, egy új vállalkozást, jó, ha tisztában vagy vele, hogy előtted már sokan kudarcot vallottak ezzel. Persze, ez nem jelenti azt, hogy törvényszerűen neked is kudarcot kell vallanod. Nem. De jó ha nem csak a napsütéses oldalát látod a vállalkozói létnek. Van egy olyan képesség, amelyet minden sikeres vállalkozóban megtalálhatunk. Egy képesség, ami működik, ami jelentősen növelheti a vállalkozásod sikerességének esélyét: ez pedig nem más, mint a hatékony empátia.
Sokan úgy gondolnak az empátiára, az együttérzésre, a beleérzés képességére, mint egy tulajdonságra. Ami vagy van valakinek, vagy nincs. Tök jó, ha van, de nincs mit tenni, ha nincs. Ezzel szemben, én azt mondom, a modern üzleti világban a hatékony empátia olyan képesség, ami vagy sikeressé teszi ( ha van ) vagy bukásra ítélheti ( ha nincs ) a vállalkozásodat. Azaz, az üzleti életben nem vonhatod meg a vállad, hogy nekem nincs empátiára hajlamom. Kell, hogy empatikus legyél! A jó hír az, hogy ez is egy képesség, amit igenis,lehet fejleszteni!
Maga az empátia azt jelenti, hogy képesek vagyunk más ember szemszögéből nézni a dolgokat. Az a képesség, hogy “tudsz más cipőjében járni”. Az üzleti életben a hatékony empátia azt jelenti, hogy képes vagy a célközönséged fejével gondolkodni, hogy felismered a problémáikat, sőt, nem csak felismered, át is tudod érezni, esetleg tapasztalati síkon is, mert volt idő, amikor te magad is ugyanezekkel a problémákkal küszködtél. Ez az, ami segíthet a számodra megoldást kínálni a számukra.
Mert az online üzlet nem rólad szól, nem a termékeidről, nem a szolgáltatásodról. Az online üzleted mindig a célközönségedről szól. Az ő problémáikról. Amikre te megoldást nyújtasz. Te, mint online vállalkozó, nem terméket, nem szolgáltatást értékesítesz, te a célközönséged problémáira kínálsz megoldást. De ehhez, szükséged van a hatékoyn empátiára.
Tehát, soha ne a saját problémáidból indulj ki, és ne azokra kínálj megoldást. Előfordulhat, hogy így is találsz néhány embert, akinek pont ugyanaz a problémája, mint neked és pont kell a megoldás is, amit kínálsz rá, de hidd el, ez a legkevésbé hatékony megoldás. Sőt, ez a legrizikósabb.
Az online vállalkozásnak megvan az a szépsége, hogy képes megannyi embert összehozni, képes belőlük egy közösséget kovácsolni és ezáltal képes a világot sokkal jobbá tenni. Ha hatékony empátiával a célközönséged megoldandó problémáira koncentrálsz. Ebből a szempontból, mégis van egy varázseszköz, amely képes sikeressé tenni a vállalkozásod.
Íme három tipp, hogyan növeld magadban és vállalkozásodban a hatékony empátiát:
1. Először értsd meg a célközönséged, hogy téged is megértsenek:
Ha a célközönségedre fókuszálsz saját magad helyett, akkor nagyon gyorsan átalakul a vállalkozáso megközelítése. Az “Íme, mi így tudunk segíteni” hozzáállásból gyorsan átváltasz a “ Hogyan tudok segíteni? “ megközelítésbe. És a kettő között óriási a különbség. Ez a különbség pedig megváltoztatja a párbeszédet közted és a célközönséged között, mert szinte azonnal a potenciális ügyfeleidnek érzik magukat. Hiszen, pontosan ismered a problémáit, pontosan meg is fogalmazod, pontosan arról beszélsz, írsz, és pontosan arra kínálsz neki megoldást is. Emiatt fogják folyamatosan figyelemmel kísérni a termékeidet, a szolgáltatásaidat, az újdonságaidat.
Ha csak egy tanácsot fogadsz el, akkor mindenképpen ez legyen az! Tedd félre a saját ambícióidat, valóban értsd meg a potenciális vásárlód, mert ez az első és legfontosabb lépés a hatékony empátia felé.
Ne feledd, a hatékony empátia hiánya vagy megléte határozza meg, hogy bukásra vagy sikerre ítéled-e a vállalkozásod!
2. Az adatok felhasználása mások megértéséhez
A vásárlókkal, az ügyfelekkel folytatott beszélgetések kulcsfontosságúak. De ahogy a vállalkozásod egyre nő, és így egyre több érdeklődővel, vásárlóval van dolgod, úgy válik egyre nehézkesebbé. Itt jönnek a képbe az adatok, amelyek magas szinten nyújtanak válaszokat a megnövekedett közönséged igényeiről.
Ezek az adatok származhatnak a vásárlói szokásokból, a megvásárolt termékek, szolgáltatások értékeléséből, egy kampány sikerességéből vagy sikertelenségéből, annak teljes elemzéséből, vagy digitális nyomkövetési adatokból ( pl. Remarketing ), vagy a Google Analytics méréseiből. A célközönséged mérése nagyszerű módja annak, hogy időről-időre pontos képet kapj róluk.
A hatékony empátia legfontosabb eszköze a célközönséged megismerése különböző felmérésekkel, adatok beszerzésével és a piackutatás alkalmazása.
3. Teszteld a feltételezéseidet, folyamatosan
Valójában minden új vállalkozás tele van feltételezésekkel. Ezt lehetetlen elkerülni. A legfontosabb az, hogy tisztában legyünk a feltételezéseinkkel és próbáljuk meg tesztelni őket, mielőtt élesben alkalmaznánk őket. Így könnyen kiderül, hogy melyek az életképes ötleteink, melyek a valóságban is működő feltételezéseink és melyek azok, amelyeket a lehető leggyorsabban el kell felejtenünk, mert rossz úton indultunk el.
Van két fő feltételezés, ami minden vállalkozásra jellemző. Az első az “Érték hipotézis”, ami feltételezi, hogy a termék vagy szolgáltatás valamilyen módon értéket közvetít a vásárló számára. A második a “ Növekedési hipotézis “, amely azt feltételezi, hogy az új ügyfelek folyamatosan megtalálják a vállalkozást, amely ennek köszönhetően folyamatosan fejlődik.
Ahhoz, hogy a vállakozásod sikeres legyen, az értékre és a növekedésre vonatkozó feltételezéseidnek pontosnak kell lenniük. Ezért kell pontosan meghatározni, beazonosítani ezeket a feltételezéseket és kreatív módokat találni arra nézvést, hogyan tudod őket letesztelni a célközönségedenl.
A hatékony empátia képessége az egyik legbiztonságosabb eszköze és mutatója, hogy vajon sikeres, tartósan jelen lévő üzletet fog-e működtetni a vállalkozó, függetlenül attól, hogy milyen réspiacon vagy iparágban van jelen.
Tehát, mindenkinek, aki online vállalkozás indítását tervezi, vagy vállalkozóvá szeretne válni, szembe kell néznie önmagával és meg kell vizsgálnia, hogy vajon rendelkezik-e empátiás készségekkel avagy, sajnálatos módon, nem.
Azonban azt sem szabad elfelejteni, hogy az empátia egy készség, amit igenis – komoly munkával – de lehet fejleszteni. Olyan, mint egy izom, megfelelő munkával, gyakorlással fejleszthető.
Használd ki a hatékony empátia képességét, hogy előnyhöz juttasd a vállalkozásod!
Ezzel a szuperképességgel drasztikusan megnövelheted leendő vagy már létező online vállalkozásod sikerességét!