Ha már eszedbe jutott, hogy szeretnél egy weboldalt készíteni, de fogalmad sincs, hogyan kezdj neki, akkor itt van számodra egy lépésről – lépésre útmutató. Weboldal készítés kezdőknek minden szempontot figyelembe véve.
Minden cégnek kell weboldalt készítenie?
Én azt szoktam mondani, nem kell minden vállalkozásnak weboldalt készítenie. De ha szeretne érdeklődőket, vevőket szerezni – ne adja isten ingyenesen a keresőből – akkor viszont muszáj. A weboldaladra ne úgy gondolj, mint valami felesleges csilli-villi névjegykártyára, hanem sokkal inkább úgy, mint egy vevőszerző gépezetre. Biztosan te is hallottad már, hogy ma az van előnyben az üzleti életben, aki megtalálható az interneten. Ehhez kevés például egy Facebook üzleti oldal. Ehhez weboldalt kell készíteni.
Hogy miért?
Mert a weboldaladon:
- Te irányítod a történetedet
- Itt tudod megmutatni a személyiséged, az üzleted, a termékeidet
- Itt tudsz segíteni a célközönségednek
- Itt tudod a terméked, szolgáltatásod felé irányítani a célközönséged
Méghozzá strukturáltan felépítve. Minden fontos információt azonnal megtalálhatóan. És ami a legfontosabb, itt tud tőled bárki is vásárolni! Ráadásul, akár automatizáltan is.
Milyen lépései vannak a weboldal készítésnek?
1. Domain név és regisztrációja a weboldaladhoz
Domain név regisztráció az
Mhosting felületén
Még mielőtt weboldalt építenél, szükséged lesz egy saját domain névre.
A domain név a legegyszerűbben úgy magyarázható el, hogy az a domain ami a www és a .hu vagy .com vagy .eu stb végződés között van.
www.domainnév.hu
A legtöbben azt a megoldást választják, hogy olyan domain nevet választanak maguknak, illetve a cégüknek, ami kereső barát és tartalmazza az üzletük, a témájuk legfontosabb kulcsszavait. Ezért gondolhatod, hogy a legtöbb iparágban ezek a domain nevek már foglaltak. Vagy láttam már olyat is, amikor gyakorlatilag beleerőszakolták egyes vállalkozások a domain nevükbe a legfontosabb kulcsszavukat ( amit beírsz a Googlebe, ha valamire rá akarsz keresni ), de ezzel annyira nyakatekert, kínszenvedős domainek születhetnek, hogy az minden, csak nem ügyfélbarát. Ráadásul, ma már a Google sem értékeli túl az ilyen domain neveket, emiatt tuti nem kerülsz előrébb a találati listában.
Milyen legyen akkor a domain neved?
Sokan a cégnevet foglalják le domain névként. De légyszi a kft-t, bt-t ne írd bele. Elég csak a cégnév.
Vannak, akik a saját nevüket.
Vannak, akik kitalálnak egy fantázia nevet, egy márkanevet és azt.
Fontos, hogy amit választasz, az ne hasonlítson egy már meglévő domain névre ( miké, adios, pofa cola, stb ). Ne válassz olyat, ami már létezik csak más kiterjesztéssel, mert könnyen összekeverhetnek benneteket és forgalmat viszel az oldalukra.
Ne válassz olyan nevet, ami bár jópofának tűnik, de nem túl hatékony, például egy filmsorozat neve, egy film neve vagy erre nagyon emlékeztető nevet ( www.macskafogo.hu ).
Ne akarj nagyon poénos lenni és ne válassz túl humorosnak tűnő nevet, mert nem mindenkinél érhetsz el vele sikert ( www.hulyenekismegeri.hu) .
Ne válassz olyat, ami áthallásos. Könnyen másra asszociálhatnak, ha meghallják.
A domain nevet ékezet nélkül kell írni a keresőbe, érdemes úgy is gondolkodni, hogy olyan nevet válassz, ami ékezet nélkül olvasva nem valami teljesen mást jelent, mint amit te szeretnél sugallni. Vagy olyat, ami ékezet nélkül obszcén, vagy kiolvashatatlan.
Ne legyen túl hosszú a domain neved. Minél rövidebb, annál jobb. Minél könnyebben megjegyezhető, annál jobb.
Olyat válassz, amit könnyű megjegyezni és kapcsolódik az üzletedhez. Ami hozza a vevőket számodra.
És lesz még egy feladatod, kiválasztani azt is, hogy milyen kiterjesztésű, milyen végződésű legyen a domain neved: pont hu, vagy pont com, vagy pont eu.
Általánosságban elmondható, ha Magyarországon tervezel értékesíteni, akkor a pont hu végződést ajánlom. Már csak azért is, mert a hazai felhasználók szinte öntudatlanul ezt a végződést használják és jegyzik meg.
Érdemes a választott domain nevedet is a tárhelyszolgáltatódnál megrendelni.
Egyrészt egyszerűbb a megrendelési folyamat miatt – két legyet egy csapásra – , másrészt egyszerűbb amiatt is, hogy így nem kell külön azzal is foglalkoznod, hogyan irányítsd a domain neved a tárhelyedre.
Ha már meglévő domain nevedhez keresel tárhelyet, akkor az átirányítási “macera” nem megúszható. Nagy könnyebbség, hogy ebben általában a tárhelyszolgáltatók nagyon segítőkészek.
A legfontosabb szempont, hogy tárhely választáskor, ne az ár alapján dönts!
Vannak ingyenes, olcsóbb és drágább tárhelyek. De igazán nem az ár számít ( jó, jó, nyilván egy kicsit, de ), hanem sokkal inkább a tárhelyszolgáltató szolgáltatásának a minősége, vagy az ügyfélszolgálatuk milyensége.
Weboldal készítés ingyen tárhelyen?
A rövid tanácsom: ne.
Számos olyan lehetőség is van, hogy ingyen készíts weboldalt magadnak, de ezek a lehetőségek sok kívánni valót hagynak maguk után. A legfontosabb, hogy számos olyan eszközzel, lehetőséggel nem rendelkeznek, ami szükséges egy jól működő weboldal elkészítéséhez vagy nem tudsz megoldani,olyan alapvető funkciókat, amelyekre pedig egy üzleti weboldalnak szüksége van. Ráadásul az ingyenességért cserébe hirdetéseket helyeznek el a weboldaladon, amibe neked nincs beleszólásod. És mi a garancia arra, hogy nem épp a konkurenciád hirdetése jelenik meg az oldaladon? Én ezért ezeket az ingyen weboldalakat nem tanácsolom senkinek, aki valóban komolyan gondolja, hogy céges weboldalt szeretne készíteni, az ne gondolkodjon se ingyenes tárhelyben, se ingyenes email fiókban, se ingyenes weboldal készítésben.
Weboldal készítéshez válassz tárhelyszolgáltatót!
Tárhely szolgáltató választásnál fontos szempont, hogy a szolgáltató milyen szervereket használ, milyen a tárhely sebessége, mérete. Ezt általában a weboldal célja határozza meg. Ha személyes blogot indítasz, nincs nagy igény. Ha kereskedelmi oldal létrehozása a cél, akkor el kell, hogy bírja a vásárlás lebonyolításához szükséges technikai rendszereket is. Ha portált szeretnél indítani nagy látogatottsággal, rengeteg felhasználóval, akkor bírnia kell a gyűrődést. Senkinek sem lenne jó megoldás, ha nagy látogatottság esetén összeomlana a szerver, mert nem képes kezelni a tömeges látogatókat, vagy épp órákig kell várni, míg egy-egy oldalt betölt a szerver. Nyilván ez utóbbiak esetén a költségek/csomagok árai is magasabbak. A legtöbb tárhelyszolgáltató osztott szervereket használ, azaz egy szerveren több felhasználó is van, több weboldalt működtetve. Ennek az a hátránya, hogy ha a szerver szomszédod tele spammeli a szervert a te weboldaladat is lekapcsolják, míg a hibát elhárítják, illetve, lassíthatja is a szomszédod a honlapod működését. Portál indítása esetén ez is szempont lehet tárhelyszolgáltató, csomag választása esetén.
Keress rá bátran a tárhelyszolgáltatókra, nézz utána a véleményeknek is, azt is figyeld meg, mit mondanak a tapasztaltabbak az egyes szolgáltatók ügyfélszolgálatáról. Ezek mind-mind fontos szempontok választásnál. Ezen kívül legyen cpanel, legyen képes egy kattintással telepíteni a wordpresst és tudd kezelni rajta a php verziókat. Ezek is mind nagyon fontos szempontok a döntésnél.
Én a hozzám forduló ügyfeleknek mindig segítek kiválasztani a megfelelő tárhelyszolgáltatót, sőt, ha igény van rá, intézem is a domain név vásárlással, regisztrációval együtt.
3. SSL tanúsítvány ( https )
Ha nincs SSL tanúsítványa egy weboldalnak, azaz, nem https-sel kezdődik az URL-je, akkor a Google nem biztonságos oldalként fogja azt értelmezni és erre az oldalra látogatókat is figyelmezteti. Sőt, egy idő után még akár az oldal megjelenítését is megnehezíti. Illetve, azokat az oldalakat, amelyek nem rendelkeznek SSL tanúsítvánnyal jóval hátrébb is sorolja a keresőkben. Szóval, kell. Viszont, a legtöbb tárhelyszolgáltatónál ingyenes SSL tanúsítvány is jár a csomagokhoz.
Előfordulhat azonban, hogy a te üzleti célodnak nem elég az ingyenes tanusítvány. Ilyenkor lehetőség van a tárhelyszolgáltatódnál “minőségibb” SSL tanusítványt is vásárolni. Az árakban lehetnek eltérések, de összességében elmondható, hogy ma már ezek is csak pár ezer forintba kerülnek.
4. Weboldal készítés: Tartalomkezelő rendszer ( CMS ) – WordPress vagy saját fejlesztés?
Miután megvásároltad a domain neved és a tárhelyedet, jöhet a weboldal készítés következő lépése, a tartalomkezelő rendszer kiválasztása.
“ A tartalomkezelő rendszer (TKR, vagy angolul content management system, CMS) egy marketing kifejezés azokra a szoftverekre, amelyeket több személy együttműködésével készülő munkák koordinálására dolgoztak ki.
- biztosítják, hogy sok személy tudjon egyszerre adatokat tárolni és ezeket egymással megosztani,
- a hozzáférés szerep szerinti szabályozása: a felhasználó szerepe határozza meg, hogy mely adatokat láthatja vagy módosíthatja,
- könnyű adattárolási és adatelérési lehetőségek biztosítása,
- csökkentik a redundáns adatbevitelt,
- megkönnyítik a kimutatások összeállítását,
- segítik a felhasználók közti kommunikációban.
A webtartalom-kezelő rendszerek arra hivatottak, hogy leegyszerűsítsék a weblapok készítését, többek közt azáltal, hogy segítségükkel a szerzők akár sajátos technikai ismeretek nélkül (HTML nyelv, weboldal feltöltési eljárások) is készíthetnek weboldalt. Ezekből több nyílt forrású (open source) rendszer létezik, amik bemutatására több honlap is rendelkezésre áll.”
( Forrás: Wikipédia)
Azaz, a tartalomkezelő rendszer segítségével kerül a tartalom ( pl cikkek, fotók, videók ) a weboldaladra, a tárhelyedre.
Többféle tartalomkezelő rendszer is létezik. Én most két “megoldást” ajánlok.
Egyedi fejlesztés: Programozással egyes cégek egyedi tartalomkezelő rendszert fejlesztenek megbízásra. A megrendelő igényeire szabva természetesen. Ennek ára is van. Borsos.
WordPress:
– ingyenes tartalomkezelő szolgáltatás,
– világszerte nagyon népszerű megoldás.
– nyílt forráskódú, ez egyben a hátránya is, mivel könnyebben feltörhető, azonban megfelelő weboldal védelemmel ennek esélye igencsak kicsire csökkenthető.
– nyílt forrásának köszönhetően folyamatosan fejlesztik, frissítik. Rengeteg kiegészítő, plugin elérhető hozzá. Nagyon könnyű kezelni.
– a tárhelyeden egy-két kattintással telepíthető
– rengeteg ingyenes bővítmény van hozzá, és rengeteg prémium, azaz fizetős plugin is. Ezek használatával szinte bármi megvalósítható a weboldalon.
– kiosztható szerepkörök: admin, feliratkozó ( olvasó ), szerző, közreműködő, szerkesztő. Ezeket a szerepköröket természetesen az adminisztrátor osztja ki. A felhasználói felületre felhasználó név és jelszó segítségével lehet belépni. Ezeket az adminisztrátor hozza létre. A WordPress szövegszerkesztője jól használható, pont olyan, mint bármely más szövegszerkesztő.
– a bejegyzések/cikkek publikálása időzíthető. Amíg nincs kész egy – egy bejegyzés, addig mentheted vázlatként, vagy függőben lévőként. Bejegyzéseidet/cikkeidet védheted jelszóval vagy állíthatod magán célúra is. Ilyenkor természetesen a mezei olvasó nem lát semmit. Megjelenni, illetve élesítve akkor lesz egy bejegyzés, ha nyilvánosra állítod és közzéteszed. Ez egyébként az alapbeállítás.
– egy-egy bejegyzést/cikket beállíthatsz úgy is, hogy folyamatosan elérhető legyen a kezdő oldaladon.
– a WP-ben állítod be weboldalad fő – és aloldalait ( kezdőlap, blog, kapcsolat, impresszum, stb ), a menüt, láblécet, fejlécet.
Mint azt a fenti összehasonlításban is láthatod, kezdőként, legegyszerűbb és legjobb megoldás tartalomkezelő rendszerre szerintem a wordpress. Jól használható, logikus, könnyen megtanulható, számos oktatóanyagot lehet találni róla.
“ De én azt hallottam, hogy a wordpress nem biztonságos! “
Többször hallottam már ezt a mondatot. Az igazság az, hogy egy biztonságos tárhellyel, rendszeres frissítésekkel és a megfelelő biztonsági bővítményekkel ( a bővítményekről később lesz szó a cikkben ), szinte tökéletesen biztonságban lehet a weboldalad.
5. Weboldal design, felépítés: ingyenes sablonok, prémium sablonok, egyedi fejlesztés
Már van domain neved, van tárhelyed és van tartalomkezelő rendszered is, de a weboldaladnak még nincs kinézete, arculata. Erre szolgálnak a különböző sablonok vagy theme-ek. A kiválasztott sablon lesz a weboldalad “ruhája”.
Ingyenes sablonok: A WordPressben rengeteg ingyenes sablon érhető el. És itt nagyjából ki is merül az előnyük. Hátrányuk, hogy ugyan a demo oldalakon jól néznek ki de viszonylag nehéz megvalósítani az ott látott kinézetet. Nehéz kezelni őket, változtatni rajtuk. Viszonylag “fapados” a kinézetük. Nincs azzal gond, ha valaki ezzel a megoldással indít el egy oldalt, de általában egy pár hónap után sokan eljutnak oda, hogy inkább prémium, azaz fizetős sablonok után néznek. Viszont, ha szűkösek a kereteid a weboldal készítés során, biztos vagyok benne, hogy azért az ingyenes sablonok között is megtalálod azt, amivel dolgozni tudsz. Ha haladóbb felhasználó vagy, az ingyenes wordpressben elérhető és letölthető page builder pluginokkal is megpróbálkozhatsz felépíteni a weboldalad.
Ingyenes wordpress sablonok
Prémium sablonok: A WordPresshez lehet vásárolni prémium sablonokat. Könnyű őket használni, igényesebb dizájnt lehet velük megvalósítani, szinte bármit meg lehet velük oldani. Mármint arculat terén. A legnépszerűbb és szerintem a legjobb ezek közül a Divi sablon, én is ezzel dolgozom, csak ajánlani tudom. De ezen kívül van még választási lehetőség: Elementor, Avada például. Ezekben a prémium sablonokban is elérhető számos előre elkészített weboldal dizájn, amit csak letöltesz, megírod a szöveget és kész is. Ezek hátránya csak annyi, hogy lehet, hogy ugyanazt a sablont választja még tíz vállalkozó, az oldalra látogató meg elveszti a fonalat, hogy hol is jár éppen… Szóval, érdemes ezekhez a layoutokhoz is hozzányúlni. A fent említett megoldások már úgynevezett “fogd és vidd” módszerrel építenek weboldalt. Azaz, megteheted azt is, hogy nem egy előre elkészített layoutot, “ruhát” töltesz le az oldaladra, hanem te készíted el a weboldalad a saját igényeid és elképzeléseid szerint. Ehhez persze nem árt megtanulni a használatukat meg némi dizájner és szövegírói vér sem.
Mobiloptimalizált megjelenés: Kiemelt jelentőségű. Az internet használók igen magas százaléka mobilon böngészik, keres, próbál információhoz jutni. Egyáltalán, az emberek zöme mobilon fogyaszt bármilyen tartalmat. Ezért elengedhetetlen, hogy a weboldalad készítésekor figyelj arra ( sőt, inkább elsődleges szempont legyen ), hogy a honlapod mobilra optimalizált, azaz, reszponzív legyen. Az ingyenes sablonok nem mindegyike képes erre, a prémium weboldal építők és sablonok viszont igen, sőt, nagyon könnyű velük beállítani a szükséges mobil kinézetet. Ha weboldalad nem reszponzív, a látogatók otthagyják, legyen bármennyire is jó terméked vagy világraszóló szolgáltatásod és könnyen a Google találati végén találod magadat.
A lényeg, hogy úgy készítsd el az oldalad, hogy az egyedi legyen, ne legyen összekeverhető más cég oldalával, ne tucat sablon legyen, hanem a cégedre jellemző kinézete és felépítése legyen! Ugyanakkor, arról sem szabad elfeledkezni, hogy nem magadnak, hanem a vásárlóidnak készíted, azaz, legyen könnyen kezelhető, lehessen minden információt gyorsan megtalálni, könnyen tudjon a látogató rajta navigálni. De a legfontosabb, hogy tudjon rajta vásárolni, rendelni, ajánlatot kérni, feliratkozni, regisztrálni, attól függően, hogy mi a célod az adott oldallal!
Egyedi fejlesztés: Számos webdesigner van, akik egyedi arculatot terveznek a megrendelőnek, az egyedi igényeket figyelembe véve. Az árak olyan 100-150 ezer forint körül indulnak, a vége attól függ, mi az, amit meg kell valósítaniuk.
Figyelembe kell azt is venni, hogy weboldalt építeni nem két perc alatt működik. A legtöbb kivitelezőre várni kell, és maga a munka is kb egy hónap, de lehet több is, ez szintén az igényektől függ. Őszintén szólva, lehet, te hamarabb elkészíted a saját weboldalad, de egy weboldal készítő biztosan olyan weboldalt épít neked, ami nem csak a te igényeidnek, de az ügyfelekének is tökéletesen megfelel és mindemelett a keresőoptimalizálás feltételeinek is. Csak egy jó tanács: ha kiadod szakembernek a weboldal készítést, olyat keress, aki nem csak a dizájnban, de a szövegírásban és seo-ban is képben van. Ez a hármas így együtt működik jól.
6. Pluginek ( bővítmények) telepítése a weboldalad működésének javításához
A WordPresshez rengeteg ingyenes és prémium bővítmény érhető el. Ezek egy-egy funkció megvalósítására készülnek. Segítik az oldal működését. Vannak bizonyos pluginek, amit kötelezően jó ha letölt az ember.
Például, a teljesség igénye nélkül:
- Az oldal biztonságát szolgáló pluginek: hogy ne tudják feltörni vagy tele spammelni a weboldalad.
- Az oldal gyorsítását szolgáló plugin: amikor a látogató megnyitja a weboldalad, ne homokórázzon hosszú-hosszú percekig, míg betölt az oldalad, hanem villámgyorsan jelenjenek meg a tartalmak. Mondjuk a weboldalad gyorsasága nagyban függ attól is, hogy milyen méretű képeket, videókat töltesz fel rá. ( Pro tipp: ne nagyot! )
- SEO plugin: nagyon sokat tud segíteni abban, hogy keresőbaráttá tedd a tartalmaidat.
- Statisztikai plugin: hogy követni tudd, hányan jártak az oldalon, mit olvasnak a legszívesebben, stb… Ezt mondjuk egy jobb seo plugin ki is tudja váltani.
- Közösségi média pluginek: hogy könnyebben lehessen megosztani a tartalmaidat a különböző social media oldalakon.
- Popup azaz felugró ablakok: Reklám szempontjából jól működnek, még akkor is, ha az az általános vélemény, hogy idegesítőek. Ha jól vannak beállítva, nem zavarják az oldal látogatóit. Feliratkoztathatsz, regisztráltathatsz, eladhatsz velük.
- Webáruház: woocommerce bővítmény segítségével könnyedén fel tudod építeni a saját webáruházadat is.
- Bankártyás fizetés: Ha az értékesítés során szeretnéd, hogy bankkártyával is tudjanak fizetni a vásárlók, akkor egy bankkártya elfogadó hellyel kötött szerződés mellett, szükséged lesz a hozzá tartozó pluginek bekötésére is, ha ezen felül automatikus számlázást is szeretnél, akkor egy ezt biztosító bővítményt is telepítened kell.
- Cookie bővítmény: segítségével tudod figyelmeztetni az oldaladra látogatókat, hogy sütiket használ a weboldalad. Tudod, ez az a sáv, amire rögtön mindenki rányom, hogy elfogadom…
De számos ingyenes és prémium bővítmény létezik még a wordpressben, szinte mindenre kínálva megoldást. Én mégis azt tanácsolom neked, hogy csak és kizárólag annyi bővítményt használj a weboldaladon, amennyi elengedhetetlenül szükséges a működéshez. Nem célszerű túlhalmozni őket. Összeakadhatnak egymással és lassíthatják a weboldaladat is.
7. Kötelező oldalak létrehozása a weboldaladon
Vannak bizonyos oldalak, amiket kötelezően létre kell hozni egy weboldalon. A jelszó: GDPR, Európai Uniós adatvédelmi törvény. Ennek részletezésébe most nem merülnék bele, mivel nem vagyok adatvédelmi szakember. A lényeg, hogy a GDPR-ral neked is foglalkoznod kell és meg kell felelned neki, ha weboldalt készítesz.
Szóval, a kötelező oldalak, ha kezelsz személyes adatot. Márpedig ha üzleti céllal indítasz weboldalt, fogsz kezelni. ( Pl: lehet hírlevélre feliratkozni, üzenetet küldhetnek neked, méred a látogatottságot, kommentelni nálad, stb…)
- Adatkezelési Tájékoztató
- Impresszum ( ezt te is meg tudod írni, semmi extra, ez akkor is kötelező, ha nem kezelsz adatot )
- Általános Szerződési Feltételek, röviden ÁSZF, amennyiben lehet az oldalon vásárolni, könyvet, pólót, bögrét, jegyet bármilyen rendezvényre, vagy van előfizetéses tagsági rendszered például )
Ezeket jó, ha szakemberrel iratod meg. Ennek költségeivel is számolni kell, ezt megtippelni sem tudom. Hallottam 30 ezres és többszázezres árról is. Nyilván az árazást nagyban befolyásolja, hogy mi a vállalkozásod célja, hogyan kezeled a személyes adatokat. A lényeg, ezt már tényleg ne te csináld sufnitunninggal, ehhez muszáj a szakember segítsége!
8. Weboldal készítés kezdőknek: csak ennyi lenne?
Nyilván nem, ha feltettem a cikkben ezt a kérdést. Eddig a weboldal készítés technikai kérdéseivel foglalkoztunk, de egy weboldal elkészítéséhez tartalomra is szükséged van. Méghozzá nem is akármilyen tartalomra, ha forgalmat szeretnél generálni.
Az egyik legfontosabb szempont, hogy legyen a weboldalnak konkrét célja!
Azaz, meg kell határoznod, hogy mit szeretnél elérni a weboldaladdal. Értékesíteni, oktatni, szórakoztatni, feliratkozókat szerezni? Általánosságban elmondható, hogy a vállalkozások elsődleges célja az értékesítés. Egy weboldal lehet egyoldalas ( one pager ) bemutatkozó oldal, értékesítési tölcsér és konverziós tölcsér keveréke, webshop, céges weboldal, stb. A weboldal készítés elején el kell döntened, hogy te melyiket szeretnéd és aszerint kell elkezdened a honlapod felépítését. Ehhez a célhoz kell rendelned a szerkezetet, mi lesz a kezdőlapon, hány aloldalad lesz és mik lesznek azok, milyen tartalmat fogsz elhelyezni rajtuk, hogyan fogod az érdeklődőt a vásárlás felé terelni, hogyan fogod kiépíteni a bizalmat, hogyan adsz választ a problémáira, mivel indokolod, hogy pont nálad vásároljon? Miben vagy más, mint a konkurenciád? Azaz, pozicionálnod is kell magad és elengedhetetlen, hogy ismerd a célközönséged.
Legyen a weboldalad mérhető
Fontos, hogy tudd, hányan látogatják az oldalad, milyen tartalmakra kattintanak, hányan vásárolnak, meddig jutnak az érdeklődők az értékesítés folyamatában, hol morzsolódnak le, mennyi időt töltenek egy-egy oldalon, mi a visszafordulási arány, stb?
Tehát, mérned kell az oldalad. Ehhez ingyenes Google eszközök állnak a rendelkezésedre. Regisztrálnod kell a Google Analyticsbe és be kell kötnöd a követőkódot is.
Tervezd weboldalad tudatosan
Weboldal készítés keresőoptimalizáltan
Haladóbb technika, cserébe nagyon fontos. Kezdőként nem biztos, hogy menni fog, de törekedni kell rá. Keresőoptimalizálás szempontjából egy jól beállított és elkészített weboldal sokkal több látogatót képes hozni a vállalkozás számára, mint nélküle. Ez ugye nem kérdéses. Azért van rá szükség, mert egy keresőoptimalizált weboldal organikusan, fizetett kampányok, hirdetések nélkül képes forgalmat generálni. Cserébe időigényesebb és sok esetben szakember segítségét kell kérni. Ha a legnagyobb előnyét kellene kiemelnem, hogy miért inkább szakemberrel készíttesd el a weboldalad, akkor ezt emelném ki. ( Azt hozzátenném, hogy rengeteg webdizájner van a piacon, aki isteni arculatot készít, viszont nem ért sem a szövegíráshoz, sem a seo-hoz. ) Ebben a cikkben csak dióhéjban a témáról, mert ez önállóan is nagy falat.
Ismerned kell a legfontosabb kulcsszavaidat, ezek ismeretében kell meghatároznod a menüpontokat, a weboldal szerkezetét, a weboldal tartalmát eszerint kell megirnod. De mindemellett az is nagyon fontos, hogy a célcsoportodnak írj, az ő problémáikról, az ő szóhasználatukkal. Nem egyszerű, de tanulható vagy kiszervezhető.
Már az előzőekből is levonhattad a következtetést, hogy a weboldalad készítésekor és annak üzemeltetésekor is szükséged lesz tudatos marketingre. Tartalmakat kell készítened, akkor is, ha webshopot szeretnél. Ráadásul folyamatosan gyártanod kell őket és folyamatosan fejleszteni is. Mindig a célközönséged igényeinek, érdeklődésének, kérdéseinek, problémáinak tükrében. Elsősorban nekik írsz, nekik készítesz tartalmat és nekik szól a weboldalad. Másodsorban – persze nagyon fontos szempontként azért – a keresőknek is. Tudatosan kell megtervezned a tartalom stratégiád, hogy honnan hova akarod eljuttatni az oldaladon az érdeklődőket. Hogy látogatókból vásárlókat konvertálj. Hiszen ezért csinálod az egészet. A cél az, hogy a weboldalad egy vevőszerző gépezetté váljon. Ha nem megy egyedül, sose szégyellj szakembertől segítséget kérni!
9. Weboldal készítés árak
És most következzen a legfontosabb kérdés, amit egy kezdő fel szokott tenni: de mennyibe kerül egy honlap készítése?
Honlapkészítés árak, költségek, ha saját magad készíted:
Tárhely: 10-15.000 ft/ év
Domain név: kb. 3000 ft/ év
SSL tanusítvány: ingyenes ( komolyabb pár ezer ft/év )
Wordpress: ingyenes
Ha ingyenes wordpress sablont és bővítményeket használsz, akkor körülbelül ennyi a költséged. Ha még nincs vállalkozásod, akkor szükséged lesz egy online számlázó programra is, ezeknek általában van ingyenes csomagjuk is. Ha szeretnél hírlevélre feliratkoztatni és automata emaileket küldeni az érdeklődőidnek, akkor 1000-2000 feliratkozóig is találsz ingyenes megoldásokat.
Bankkártyás fizetés bevezetése változó költséggel jár. Attól függ, kivel szerződsz. Van, ahol van csatlakozási díj, van, ahol ez ingyenes. Van, ahol ingyenes pluginnal megoldható és van, ahol csak prémium bővítménnyel oldható meg. Itt az árak változóak.
Ha pedig prémium sablonnal építenéd fel az oldalad, annak költségével is számolnod kell. ( És előbb-utóbb mindenki a prémium felé indul el vagy az egyedi tervezés felé. )
Oktatóanyagok weboldal készítéshez találhatóak az interneten, ha tudod, hogy konkrétan mire keresed a választ. És természetesen vannak fizetős tanfolyamok is ( ezek mindig jóval többet adnak, mint az ingyenes videók, nem beszélve arról, hogy kérdezhetsz is az oktatóktól ). Ezeknek a tanfolyamoknak is igen változóak az áraik, láttam már 9900 forintért és 65.000 – ért is. Ugyanez érvényes az online marketing, a szövegírás és keresőoptimalizálás online oktatóanyagokra is. Azonban, ha magad készíted a weboldalad, jó, ha számolsz ezek költségeivel is, mert nem fogod megúszni ezeket a tanfolyamokat, ha sikeres bizniszt szeretnél.
Weboldal készítés egyszeri költséggel – all in one
Ha úgy döntesz, hogy inkább kiszervezed szakembernek a weboldal készítést, mert se időd, se energiád, se affinitásod a dologhoz, akkor azt tanácsolom, hogy több helyről is kérj be árajánlatot, mert itt is igen széles skálán mozognak az árak. Sok weboldal készítéssel foglalkozó vállalkozásnál nincsenek feltüntetve az árak, de akadnak olyan cégek is, akik csomagajánlatokkal legalább tervezhetővé teszik a költségeket. Az azonban biztos, hogy mindig egyedi árajánlatot fogsz kapni, a te igényeidre szabott weboldalad elkészítésére.
A költségek 80.000 forinttól indulnak és az igények függvényében akár több százezer forintra is rúghatnak.
Soha ne csak az ár alapján dönts, ha szakembert bíznál meg! Mindig nézd meg a referenciákat, itt nagyjából már kiderülhet a számodra az adott weboldal készítő stílusa, technikai tudása, képzettsége ( igen, ez utóbbiban is igen nagy a szórás a weboldal készítők között… ), nézd meg az ügyfélvéleményeket, hogy konkrétan mit írnak, stb. Ne a referenciák, ügyfélvélemények száma számítson, hanem a minőség, a tartalom, amit látsz. Nem biztos, hogy akkor jársz a legjobban, ha a legolcsóbbat választod. Vagy a legdrágábbat.
Pro tipp: olyan weboldal készítőt válassz, aki nem csak a dizájnt, hanem a webszöveget is megírja és ért a keresőoptimalizálásához is. A legtöbb pénzt így spórolhatod meg. Még akkor is, ha a szakember megkéri az árát. Ez inkább befektetés, semmint költség!