8 lépés, ami feltétlenül szükséges, ha sikeres vállalkozást akarsz indítani

Szerző:

Saját vállalkozást indítani, első pillantásra talán rémisztőnek és kaotikusnak tűnhet a számodra, de ezzel a 8 lépéssel, amit ebben a leckében mutatok meg neked, jóval egyszerűbb dolgod lesz.

Hozzátartozik az igazsághoz, hogy elindítani egy saját vállalkozást, kemény munkát, elkötelezettséget és sok-sok órát vesz igénybe, már csak azért is, hogy mindenképpen megbizonyosodj róla, hogy mindent elvégeztél, hogy biztonsággal és legálisan induljon a vállalkozásod. Ehhez, nyolc lépésre van szükséged. És még a sorrendjüket sem cserélném fel a helyedben.

Nézzük meg ezt a nyolc lépést.

1. lépés: Találj egy jó vállalkozási ötletet!

Ez a legfontosabb. A jó üzleti ötlet nem csak attól jó, hogy profitot, pénzt termel neked, hanem attól is, hogy olyan, ami passzol hozzád, ami illik a személyiségedhez, amit nem csak kényszerből, hanem szenvedélyből csinálsz, ami nem csak egy munka a számodra, hanem annál jóval több, már-már szerelem! Illetve, van hozzá célpiac, vásárlói közönség, ami másokat is érdekel. De erről, még lesz szó bővebben is. A lényeg, hogy hosszú távra tervezel, tehát olyan ötlet kell, amiből meg tudsz élni, de szabadságot, szenvedélyt is ad a számodra. 

  • Vizsgáld meg az erősségeidet és a gyengeségeidet is. Készíts SWOT elemzést!
  • Ennek segítségével találj egy olyan ötletet, ami passzol az erősségeidhez!
  • Határozd meg, hogy számodra mit jelent a siker.
  • Nézd meg, hogy manapság, milyen népszerű vállalkozási ötletek vannak.

2. lépés: Teszteld az ötleted és végezz piackutatást!

Kitaláltál valamit, hogy mit szeretnél csinálni, mivel szeretnél foglalkozni. De honnan tudhatod biztosan, hogy az az üzleti ötlet valóban jó, hogy valóban érdekli-e az embereket, hogy tényleg fogsz-e tudni vele pénzt keresni?

Nagyon fontos, hogy ha kitalálsz valamit, mielőtt vállalkozást indítanál, mindenképpen végezz piackutatást, hogy kiderítsd, valóban tudsz-e majd a későbbiekben pénzt keresni vele. A piackutatás pedig nem abból áll, hogy megkérdezed anyukádat, apukádat meg a férjedet. Ez azért ennél jóval többet jelent. Kihagyhatatlan fázis. Készíts felmérést a potenciális vásárlóid között, azok között, akiknek szeretnél értékesíteni, akikről úgy gondolod, hogy érdekelhetné őket a terméked. A válaszaik alapján már jóval közelebb kerülsz ahhoz, hogy eldöntsd, érdemes-e belevágnod az üzletbe vagy sem egyáltalán. Ezt a fajta piackutatást elvégezheted személyes megkeresésekkel is, azaz, megkérdezed az embereket, hogy szeretnének-e a városotokba például egy cipő boltot, rendelnének-e online cipőt, milyen fajta cipőkre lenne szükségük, mennyi pénzt lennének hajlandóak erre áldozni? ( A cipő boltot természetesen helyettesítsd be a saját üzleti ötleteddel! )

Vagy készíthetsz egy kérdő ívet is, amikben a számodra fontos kérdések szerepelnek, ezt posztolod a Facebookon és megkéred az embereket, hogy töltsék ki neked, és segítsenek a munkádban. 

  • Határozd meg, hogy kiknek szeretnél értékesíteni!
  • Nézd meg, hogy mekkora a leendő piacod mérete!
  • Kik a versenytársaid?
  • Miben fogsz tőlük különbözni?
  • Kikre lesz szükséged, hogy megvalósítsd az ötleted?
  • Körülbelül mennyi pénzre lenne szükséged, hogy elindítsd a vállalkozásod?

Fontos, hogy ezekre a kérdésekre is tudd a válaszokat!

3. lépés: Ha szükséged lesz finanszírozási segítségre, kelleni fog egy “hivatalos” üzleti terv is!

Persze üzleti tervet akkor is célszerű készíteni, ha nem hitelt szeretnél felvenni egy banktól, hogy finanszírozd az üzleti ötleted beindítását, hanem akkor is, ha csak önerőből indítod el az üzleted. Azonban a kettő között lehet némi különbség. A magadnak készített üzleti terv lehet csak pár oldalas is, míg a bankok ennél jóval alaposabb, részletesebb és több oldalas üzleti tervet várnak el tőled, amit célszerű szakemberrel megcsináltatnod.

Hogyan készíts üzleti tervet te magad?

  • Írj egy összefoglalót az üzleti ötletedről!
  • Írj egy céges bemutatót!
  • Készíts egy listát a termékeidről, szolgáltatásaidról, hogy milyen problémákat szeretnél megoldani velük!
  • Írj egy rövid összefoglalót a célpiacodról!
  • Készíts marketing és sales tervet!
  • Határozz meg üzleti mérföldköveket, fejlődési szakaszokat!
  • Készíts egy listát azokról az emberekről vagy szolgáltatókról, cégekről, akikre szükséged lesz a vállalkozásodhoz!
  • Készíts pénzügyi tervet!

4. Lépés: Legyen brandja/márkája a vállalkozásodnak!

Az erős brand/márka a kulcsa az ügyfelek hűségének és a folyamatos és magas értékesítésnek, a minél több eladásnak. Ha úgy gondolod, hogy ez csak a multi cégek sajátossága lehet, akkor kérlek, ezt gondold át újra! Mert ez nem csak a nagy cégek privilégiuma, ma már minden vállalkozásnak, még az egyszemélyes mikro vállalkozásoknak is szükségük van, sőt, mondhatni kötelező a márka építés!

Tudniillik, ez az a terület, ahol minden kemény munka kifizetődik. Ha már ismered egy kicsit is a célközönségedet, akkor megvan a lehetőséged – a márkádon keresztül – megragadni a figyelmüket. Ha pedig már figyelnek rád, kíváncsiak arra, hogy mit mondasz, mit nyújtasz, akkor nagyobb bizalommal fognak tőled vásárolni, visszatérnek hozzád, ajánlanak másoknak, egyszóval, a rajongóiddá válnak. A márkaépítést pedig tedd élvezetessé nemcsak a közönséged, hanem a saját számodra is! 

  • Válassz egy könnyen megjegyezhető, jól hangzó nevet a vállalkozásodnak vagy egy márka nevet a termékeidnek, szolgáltatásaidnak!
  • Legyen egy könnyen, gyorsan megjegyezhető szlogened! Amivel azonnal érthetővé teszed, mivel foglalkozol, mit csinálsz, milyen problémát oldasz meg!
  • Határozd meg a márkád “hangját”! Ez lesz a kommunikációd szíve-lelke, ahogyan és amit mondasz az érdeklődőidnek.
  • Határozd meg a márkád kinézetét – ha szükség van rá! Milyen színeket alkalmazz, ami a cégedet jellemzi, milyen betütípussal írj a weboldaladon.
  • Legyen egy saját céges logód! Bár nem ez az elsődlegesen fontos feladatod, ezt akár el is napolhatod későbbre is, ebbe tényleg ne fektess túl sok energiát, időt és pénzt. Logót, kezdetben, a megfelelő eszközök segítségével, akár te magad is készíthetsz a vállalkozásodnak. De tényleg ne ezzel kezdd a vállalkozásod elindítását.

5. Lépés: Csináld legálisan!

Mielőtt hivatalosan is elindítanád a vállalkozásod, megnyitnád a webshopod vagy a helyi üzleted, mindenképpen ellenőrizd le, hogy valóban elvégeztél-e minden szükséges feladatot, megszereztél minden szükséges engedélyt, papírt és valóban megfelelsz-e a törvényi elvárásoknak, szabályoknak! Ebben mindenképpen kérdd könyvelő segítségét!

  • A legfontosabb, mint ahogy azt az előbb említettem is, keress magadnak egy jó könyvelőt!
  • El kell döntened, milyen vállalkozási formát válassz! Egyéni vállalkozás, KATA, Bt, Kft? Ebben is kérdd a könyvelőd segítségét!
  • Milyen TEÁOR számok kellenek a tevékenységedhez?
  • Kellenek-e egyéb engedélyek a választott üzleti ötleted megvalósításához?
  • Kell-e végzettség a választott üzleti ötleted megvalósításához?
  • Jelentsd be a vállalkozásod elindítását a NAV-nál.
  • Legyen bankszámlaszámod!
  • Regisztrálj egy domain nevet!
  • Válassz tárhelyszolgáltatót!
  • Építsd fel a weboldalad!
  • Legyen számlázó programod!
  • Ha terméket forgalmazol tovább, akkor legyen róla mindig számlád!

De nem győzöm hangsúlyozni, mindig, mindenben kérdd a könyvelőd segítségét és kérj tőle tanácsokat is! Ne higgy az olyan tanácsoknak, miszerint nincs szükséged könyvelőre, megy az majd neked egyedül is! Hiszen ha beteg vagy, akkor se műtöd meg saját magadat, hiába állítanák sokan, hogy pedig meg tudnád csinálni te is, igaz?

6. Lépés: Készülj fel a pénzügyekre!

Nem minden induló vállalkozásnak van szüksége külső finanszírozás igénybe vételére, az azonban minden induló vállalkozás esetében elengedhetetlen, hogy a pénzügyi teendőeket előzetesen végig gondolják. Azaz, minden induló vállalkozásnak készítenie kell üzleti/pénzügyi tervet előzetesen. Ugyanis életbevágóan fontos, hogy előre ki tudd számolni, mekkora befektetésre van szükséged, mennyi pénz tudsz keresni a kezdeti hónapokban, milyen költségekkel számolj, mekkora bevétel mellett lennél veszteséges, null szaldós vagy épp nyereséges. Ha enélkül indulsz el, és esetleg így derül ki a számodra, hogy az üzleti ötleted nem életképes, az akár komoly veszélybe is sodorhat téged és a családodat is.

  • Határozd meg a vállalkozásod elindításához szükséges költségeket!
  • Készíts előzetes pénzügyi számításokat! Ebben legyen előzetes értékesítési előrejelzés, lehetséges profit és költség kimutatás, Cash flow kimutatás.
  • Határozd meg, hogy milyen havi biztos kiadásaid lesznek és milyen változó költségekkel kell számolnod!
  • Határozd meg azt is, a termékeidet milyen áron tudod majd értékesíteni!
  • Legyen egy jól felépített értékesítési stratégiád is.
  • Mindig, mindenre készíts B tervet is! 

Pénzügyi tervet akkor is készíts, ha nem webshop indításában gondolkodsz, ha valamilyen szolgáltatást szeretnél értékesíteni vagy info termékeket előállítani, online tanfolyamokat tartani, akkor is mérd fel előre a pénzügyi lehetőségeket, akkor is szükséged van arra, hogy előre lásd, mekkora költségekkel kell számolnod, és mekkora bevételt kell termelned ahhoz, hogy ne legyen veszteséges a vállalkozásod!

7. Lépés: Készítsd el a weboldalad, webshopodat!

Már majdnem készen állsz, már csak egy pár részlet maradt hátra! Miután kitaláltad az üzleti ötletedet, felmérted a piacodat, készítettél pénzügyi tervet, beszerezted, elkészítetted a termékeidet, szolgáltatásodat, kerestél egy jó könyvelőt, készen állsz a marketing megkezdésének. 

  • Készítsd el az Általános Szerződési Feltételeidet ( ÁSZF )!
  • Készítsd vagy készíttesd el az Adatvédelmi Tájékoztatódat!
  • Válassz egy hírlevél küldő szoftvert!
  • Építsd fel a weboldalad! ( ehhez kérheted az én segítségemet is)

8. Lépés: Lépj a piacra a vállalkozásoddal!

Eljött a piacra lépés ideje! 

  • Készíts marketing tervet!
  • Kezdj el hirdetni!
  • Gyűjts feliratkozókat és kommunikálj velük rendszeresen!

Ha pedig valami nem megy, nem értesz hozzá, túl sok idődet veszi el a valódi munkától, bízd szakemberre. El fogja kérni érte az árát, de hidd el, ha elsőre soknak is tűnik, hosszútávon mindenképpen megéri.

 

 

 

 

Az ndomotor.hu oldal célja, hogy levegye a válladról a weboldal készítés minden nyűgét s baját. Azért, hogy te azzal foglalkozhass, ami a legfontosabb a számodra, hogy pénzt termelhess. Ebben a szövegeimmel és a design kivitelezéssel szeretnék én is segíteni neked.

Dömötör Nikoletta, online kommunikációs szakember, szövegíró, weboldal készítő

Szakterületem a hatékony online kommunikáció, a szövegírás és a hozzájuk tartozó design kivitelezése is. Folyamatosan képezem magam azért, hogy neked a lehető leghatékonyabb szövegeket tudjam írni. Weboldalt készíteni pedig imádok.