Hogyan ellenőrizd le, hogy jó-e az üzleti ötleted?
Határozd meg a célközönséged
Még akkor is, ha az ötleted a világon a legnagyszerűbb, előfordulhat, hogy nem találkozik a célközönséged igényeivel. Azaz, te úgy gondolod, megtaláltad a világ legjobb ötletét, csak épp a célpiacodnak nincs rá szüksége. Vagy nem úgy, ahogy te kitaláltad. Vagy nem úgy, ahogy te azt gondolod. Ezért, az első dolog, amit feltétlenül meg kell tenned, hogy meghatározod a célközönségedet, azaz azokat az embereket, azokat a csoportokat, akiknek a problémáit szeretnéd megoldani a termékeiddel vagy a szolgáltatásoddal. Akiknek biztosan szükségük van a te fantasztikus ötletedre.
Ha sikerült beazonosítanod a potenciális vásárlóidat, ügyfeleidet, eljött az idő, hogy hallgass és figyelj.
Ha a terméked vagy szolgáltatásod célja egy adott probléma megoldása, amivel a célközönséged küzd, feltétlenül győződj meg róla, hogy azt a problémát kellően feltérképezted-e, azaz, követned kell az iparágad ( az a terület, amelyen dolgozni fogsz, akarsz ) népszerű szerzőit, tartalmait, weboldalát. Tisztában kell lenned azzal, hogy a versenytársaid miről írnak, miről beszélnek, ők milyen megoldásokat kínálnak, mik a legújabb trendek, miről beszél a célpiacod, mit olvas a témában, mit kérdez, mire vár választ?
Elemezd az ötletet!
Mielőtt bármilyen lépést megtennél, azaz, mielőtt még élesben elkezdenéd az ötleted megvalósítását, meg kell vizsgálnod az ötleteidet különböző perspektívákból. Először is vizsgáld meg a leendő ügyfeleidet. Nem csak azokról a személyekről van itt szó, akik konkrétan megvásárolják a termékeidet vagy szolgáltatásaidat, vagy közvetlen kapcsolatba kerülnek vele, hanem mindazokról, akik valamilyen módon befolyásoló tényezőként hozzájárulnak ahhoz, hogy a terméked vagy szolgáltatásod egyáltalán a piacon található.
Gondolkodj el egy pillanatra azon, hogy milyen lenne a leendő vállalkozásod, céged. Milyen személyiséggel rendelkezne? Mi lesz a legfontosabb üzenete? Milyen ígéreteket fogsz tenni a leendő ügyfeleid számára? Hogyan fogja kihasználni a terméked értékeit az ügyfeled? Így meg tudod azt is határozni, hogy milyen tudásra, információra van még szükséged, hogy pontos, kielégítő válaszokat tudj adni ezekre a kérdésekre.
A harmadik réteg, amit mindenképpen meg kell vizsgálnod, az a piacodon a versenyhelyzet. Igen, ezt még akkor is meg kell vizsgálnod, ha úgy gondolod, hogy olyan egyedülálló ötleted van, amit előtted még soha senki sem dobott piacra, mert más alternatíva akkor is van. Mindig van. Vess egy pillantást arra az “iparágra”, amelybe belépni szeretnél te is új versenyzőként és vizsgáld meg az elsődleges és a másodlagos versenytársaidat is: milyenek, mit kínálnak, milyen gyakran lépnek kapcsolatba a célközönségükkel, milyen gyakran jelennek meg új termékkel, szolgáltatással. Ezek segítenek abban, hogy lásd, neked milyen üzeneteket kell küldened a célpiacodnak, mi az, amiben te jobb, több vagy, mi az, amivel meg fogod tudni különböztetni magadat tőlük.
Végezz SWOT elemzést
Ebben a szakaszban a termékedre kell fókuszálnod. A SWOT analízis alapvetően az erősségeket ( a szolgáltatásod vagy terméked, az iparágad ) és a gyengeségeket ( magas ár, hibás formatervezés ) vizsgálja, így információhoz juthatsz az ötletedben rejlő lehetőségekkel kapcsolatban, illetve az ötleted megvalósításában rejlő veszélyes kockázatok tekintetében is.
A SWOT elemzés alapvető haszna, hogy lehetővé teszi a számodra, hogy olyan nézőpontokkal ismerkedj meg, amelyek bővebb információkkal szolgálnak a számodra a termékeddel kapcsolatban, akár a külsejével ( pl ha fizikai terméket készülsz piacra dobni ), akár a tartalmával kapcsolatban ( mert online tanfolyamot tervezel ). Ezekre az információkra (is) pedig szükséged van ahhoz, hogy a lehető legkisebb kockázattal működjön a vállalkozásod. Képes leszel arra, hogy időben észre vedd a hiányosságokat és kijavítsd azokat, mielőtt a piacra dobnád az új termékedet.
Tesztelj!
Ha már van egy tiszta és világos elképzelésed a termékedről, akkor első lépésben készíts belőle egy prototípust, egy teszt terméket, amit a potenciális célközönségeden is letesztelhetsz. Ezt megteheted egy piaci felmérés keretében, amikor a piac szereplőinek (persze nem mindenkinek, csak néhánynak) elküldöd a termékedet és visszajelzést kérsz róla cserébe, vagy a potenciális ügyfeleidből különböző szempontok alapján választasz néhányat és őket kéred meg, hogy teszteljék a termékeidet, majd elbeszélgetsz velők, felteszed a legfontosabb kérdéseidet és a válaszok alapján fejleszted, változtatod vagy épp piacra engeded a terméket.
A fenti feladatok mindegyike bepillantást enged a célközönséged fejébe. Képes leszel megismerni, milyenek az első benyomások a termékedről – milyen a csomagolása, a külseje, a marketingje. Lehetőséged lesz arra is, hogy valós idejű visszajelzést kapj a terméked vagy szolgáltatásod erősségeiről és gyengeségeiről, sőt, kipróbálás után a további kijavítandó hibákról is, amiken még javítani tudsz piacra lépés előtt. Mert minden ezt a célt szolgálja, hogy tisztában legyél azzal, hogy mi az, ami jó és mi az, amin változtatnod kell, hogy a marketing segítségével a termékeddel komoly sikereket érhess el a piacodon. És mindezt még indulás előtt, gyakorlatilag kockázat mentesen.
Az ötlettől a tényleges, működő vállalkozásig eljutni egyedül hosszú és nehéz folyamat, megfelelő segítséggel persze jóval könnyebb és rövidebb is a folyamat. Én az utóbbiban segítek.
Az ndomotor.hu oldal célja, hogy levegye a válladról a weboldal készítés minden nyűgét s baját. Azért, hogy te azzal foglalkozhass, ami a legfontosabb a számodra, hogy pénzt termelhess. Ebben a szövegeimmel és a design kivitelezéssel szeretnék én is segíteni neked.
Dömötör Nikoletta, online kommunikációs szakember, szövegíró, weboldal készítő
Szakterületem a hatékony online kommunikáció, a szövegírás és a hozzájuk tartozó design kivitelezése is. Folyamatosan képezem magam azért, hogy neked a lehető leghatékonyabb szövegeket tudjam írni. Weboldalt készíteni pedig imádok.