Különlegesnek kell-e lennie egy vállalkozási ötletnek?
Már eljutottál odáig, hogy valamilyen okból kifolyólag, szeretnél otthonról dolgozni. Már eljutottál odáig, hogy azt is tudod, online vállalkozást szeretnél indítani. És igen, már eljutottál odáig is, hogy ehhez egy jó ötletre lenne szükséged.
Mert rossz vállalkozási ötletet bárki képes kitalálni. És miért lenne bárkinek is szüksége arra, hogy rossz ötlettel induljon el? Nyilván senkinek. Mégis, sokszor és nagyon sokan egyszerűen rossz vállalkozási ötlettel futnak neki, ami persze nem megy, pénzügyi katasztrófa a vége és akkor azok, akik rossz ötlettel futottak neki, levonják a következtetést, hogy vállalkozni nem érdemes, nem lehet belőle megélni, sőt, csak árt, és még óvva is intenek a vállalkozósditól mindenkit.
Holott, a hiba továbbra sem a vállalkozásban van, hanem abban, hogy az ötlet nem volt jó.
Miért fontos tehát, hogy legyen egy jó vállalkozási ötleted?
Nyilván nem árulok el vele nagy titkot, ha azt mondom, azért kell egy JÓ vállalkozási ötlet, hogy pénzt tudj keresni. De ez csak egy indok a sok közül. Azért is fontos, hogy ne legyen már vasárnap görcsben a gyomrod, hogy “úristen, holnap hétfő, kezdődik a mókus kerék! “ . Olyan vállalkozási ötletre van szükséged, ami attól jó, hogy nemcsak hogy, szereted csinálni, hanem egyenesen a szenvedélyed. Élvezettel viszed végig a hétköznapokat. Nem kényszerből, hanem szerelemből. Nem munkaként éled meg, hanem örömként. Ha vállalkozásra adod a fejed, mindenképpen az lesz a JÓ vállalkozási ötlet a számodra, ami megfelel ennek az összes elvárásnak.
Az emberek igen nagy része sok időt tölt az interneten, és rengetegen közülük vásárol is ott. Kár lenne ezt a lehetőséget kihagynod, ha vállalkozóvá szeretnél válni. Tehát, akkor jó még egy vállalkozási ötlet, ha az olyan, amivel az online térben IS jelen tudsz lenni. Illetve, úgy gondolom, ez a 21. Században már kötelező is. Tehát, ha te mondjuk egy cipő boltot szeretnél nyitni, akkor is kell, hogy az interneten megtalálható legyél. Ebből fakadóan, igencsak fontos, hogy legyen egy saját weboldalad, meg például egy facebook üzleti oldalad is.
Nagyon fontos lépés az is, hogy végig gondold, az ötleteddel HOGYAN fogsz tudni pénzt keresni! Ez triviális kérdésnek tűnhet, de valójában életbe vágó. Ülj le és lépésről – lépésre gondold át és írd is le, hogy szerinted az ötleteddel HOGYAN tudnál pénzt keresni!
Készíts üzleti tervet, legalább egy rövidet, minimum egy oldalasat. Ebből is el fogod tudni dönteni, hogy vajon jó-e az amit kitaláltál, vagy ideje keresni egy másik ötletet.
A vállalkozási ötlet akkor jó, ha megoldasz vele egy létező problémát. Azaz, ha olyan megoldásokat kínálsz, amivel a vásárlóidnak, az érdeklődőidnek megkönnyíted az életét, vagy leveszel a vállukról valamilyen terhet.
Az emberek önzőek, éppen emiatt, nem is az érdekli őket igazán, hogy mit árulsz, mi az, amit konkrétan el akarsz nekik adni, nem a TERMÉKED a fontos, hanem csak és kizárólag az érdekli az embereket, hogy MIBEN TUDSZ NEKIK SEGÍTENI? Milyen égető problémáját tudja a terméked vagy szolgáltatásod megoldani. Éppen emiatt, akkor jó egy vállalkozási ötlet, ha vannak olyan emberek, akiknek ismered a problémáit és arra tudsz nekik megoldást kínálni. Ez akkor is igaz, ha cipő webshopod van, hiszen akkor vagy a láb kényelmét vagy a láb eleganciáját vagy a kisgyermek lábának egészséges fejlődését és a gyerek helyes testtartására kínálsz megoldást.
Ebből fakadóan, nem akkor jó egy vállalkozási ötlet, ha neked tetszik, vagy te látsz benne fantáziát, a vállalkozási ötlet akkor jó, ha az EMBEREKET ÉRDEKLI, ha hajlandóak érte pénzt áldozni, ha elköteleződnek a terméked és szakértelmed mellett.
Mi az, ami problémát okozhat az embereknek? Gondolj csak saját magadra, neked mi okoz problémát? Például az, hogy szeretnének még több pénzt, vagy azt, ami van, jobban, hatékonyabban beosztani. Vagy az egészségünk, mindannyian szeretnénk egészségesek lenni, vagy ha van valami panaszunk, azt gyorsan megszüntetni. De ide tartozik a betegségek megelőzése is akár például vitaminokkal vagy a sport segítségével, tehát az emberek igen nagy százalékát a mozgás és a hozzájuk kapcsolódó termékek, szolgáltatások is érdeklik. Vagy a magánéletünk, hogyan lehetne jobb? Például a párkapcsolatunk, vagy a gyereknevelés vagy a munkahelyünk, hogy jobban kijöjjünk a munkatársainkkal meg a főnökünkkel. Ide tartozik az is, ha valaki munkát szeretne találni vagy változtatni. Vagy a személyiség fejelődés, sokan vannak, akik önbizalom hiánnyal küszködnek és ők gyorsan és hatékony megoldást szeretnének a problémájukra. Vagy az örökzöld téma, a fogyókúra. De mi nők, szeretünk a külsőnkkel is foglalkozni, éppen emiatt a szépségápolás is megfelelő téma lehet. Ebből a nem teljes felsorolásból is láthatod, hogy az embereknek elsősorban az életükkel, a pénzzel és az egszségükkel, kényelmükkel kapcsolatban lehetnek megoldásra váró problémáik.
Minél nagyobbnak érzünk egy problémát, annál fontosabbá válik számunkra a megoldás.
Minél fontosabb számunkra a megoldás, annál inkább hajlandóak vagyunk érte fizetni is.
Akkor jó a vállalkozási ötleted, ha olyan témát, terméket választasz, amihez értesz, amivel kapcsolatban van információd, tudásod, ne adja isten szakértelmed. És amit képes is vagy átadni. Igen, akkor is kell ez, ha csak webshopot szeretnél indítani. Gondold végig, te kitől vásárolsz szívesebben? Azaz, kinek szereted jobban odaadni a pénzedet? Annak, akiről érzed, tudod, hogy ért a témához vagy attól, akiről jobbik esetben csak semmit sem tudsz? Attól, aki profinak tűnik abban, amit csinál vagy attól, akiről nem tudod, hogy ért-e hozzá egyáltalán? Hát nyilván attól, aki ért hozzá, aki szakértőjévé válik a szemedben a témának. Azért, mert a szakértelmének köszönhetően megbízol benne. És ha megbízol benne, akkor pénzt is szívesen fizetsz a termékeiért, a szolgáltatásaiért. Tehát, még egyszer, akkor jó egy vállalkozási ötlet, ha van hozzá szakértelmed és tudásod is, amit és ez nagyon fontos, át is tudsz adni az érdeklődőidnek, hogy aztán megbízzanak benned és szívesen vásároljanak tőled, és ha az adott téma, termék csak szóba kerül, azonnal téged ajánljanak másoknak is, illetve kérdés nélkül nálad vásárolják meg a következő, meg a következő meg az azután következő terméket is. Mert RÁD van szükségük. Mert te pontosan azt adod, ami nekik kell. És ezt akkor is így kell csinálnod, ha gyöngyékszereket készítesz és azokat szeretnéd forgalmazni!
Kell-e, hogy különleges, egyedi legyen ez az ötlet?
A határozott válaszom az, hogy NEM.
Akkor jó az ötlet, ha van konkurenciád is.
Sokan, főleg a kezdők megijednek, amikor azt látják, hogy az üzleti ötletük már foglalt, már valaki, sőt valakik megcsinálták előtte. Én is így voltam vele, ne aggódj. Ez egy általános hiba.
Ma már azonban pontosan tudom, hogy nem akkor jó egy ötlet, ha nincs konurenciád. Épp ellenkezőleg. Tudniillik, az előzőekben elmondottak tükrében, ha van konkurencia, az azt jelenti, hogy van érdeklődő, van probléma, kell rá megoldás. És miért ne a tiédet választanák? Nem igaz?
Ha olyan ötlettel próbálkozol, ami még nincs jelen sehol, azzal sokkal nehezebb dolgod lenne. Egyrészt, mert elképesztően nehéz ma már olyan piacot találni, amin még senki sincs jelen. A legtöbb piac csak neked számít újdonságnak, sokaknak pedig már régen nem. Másrészt pedig mert neked kellene probléma tudatot is ébresztened az emberekben. Tehát, nem az értékesítés, nem a probléma megoldása lenne az elsődleges feladatot, hanem az, hogy magyarázz, felvilágosíts, taníts, azaz, megtaníts, megismertess valami olyasmit, ami eddig még ismeretlen volt, és ha már ismerik, akkor kell megpróbálnod felébreszteni valamilyen probléma tudatot is.
És van egy nagy csapda is. Lehet, találsz egy számodra vonzó témát, találsz egy számodra hatalmas üzletnek tűnő terméket. Ki is találtad, hogyan keltsd fel az emberek érdeklődését, baromira boldog vagy, amikor látod, hogy nincs a piacon konkurenciád. Gondolhatod, hogy azért, mert kitaláltál vagy rátaláltál valami újdonságra. De mi van akkor, ha azért nincs a piacon az a bizonyos téma vagy termék mert NEM ÉRDEKLI AZ EMBEREKET? Ha ezt már előtted mondjuk mások is letesztelték és kiderült, ebből nem lehet megélni.
Ha rám hallgatsz akkor olyan vállalkozási ötletet keresel és választasz magadnak, ami már létezik, amiben nem te vagy az első, ahol van konkurencia avagy versenytárs, mert arról biztosan tudhatod, hogy meg lehet ÉLNI belőle, lehet vele PÉNZT keresni! És ez a legfontosabb szempontok egyike!
Az ndomotor.hu oldal célja, hogy levegye a válladról a weboldal készítés minden nyűgét s baját. Azért, hogy te azzal foglalkozhass, ami a legfontosabb a számodra, hogy pénzt termelhess. Ebben a szövegeimmel és a design kivitelezéssel szeretnék én is segíteni neked.
Dömötör Nikoletta, online kommunikációs szakember, szövegíró, weboldal készítő
Szakterületem a hatékony online kommunikáció, a szövegírás és a hozzájuk tartozó design kivitelezése is. Folyamatosan képezem magam azért, hogy neked a lehető leghatékonyabb szövegeket tudjam írni. Weboldalt készíteni pedig imádok.