7 dolog, amit jó ha tudsz, mielőtt online vállalkozó leszel
Alkalmazottként dolgozni egy cégnél, nagy kihívásokkal jár, de még nagyobb kihívást jelent, vállalkozóként pénzt keresni. Minderre persze én is akkor döbbentem rá, amikor tettem egy nagy lépést az álmaim megvalósítása felé és elindítottam a saját online vállalkozásomat. Most pedig megosztom veled azokat a tapasztalataimat, amitől szeretnélek megkímélni téged, hogy számodra már ne legyen olyan drága az a bizonyos tanuló pénz. Íme 7 dolog, amit jó lett volna ha tudok, mielőtt vállalkozó leszek.
Nem egy nap alatt leszel sikeres
Ez a legfontosabb, amit megtanultam. Elárulom, nekem sajnos nem erősségem a türelem, így aztán, sikeres vállalkozó is azonnal akartam lenni. Nincs kiváló, minden vállalkozásra ráhúzható recept arra, hogyan legyél gyorsan sikeres a piacodon. Lépésről – lépésre építkezés, gondos tervezés és folyamatos kemény munka kell a sikerhez. Bizony, azért mert vállalkozó leszel, nem fogsz kevesebbet dolgozni, cserébe, azzal foglalkozhatsz, amit mindennél jobban szeretsz, így valójában nem is munkának éled meg. De tény, időt, energiát kell fektetned a vállalkozásodba. Főleg az elején. Meg a közepén, meg végig. Lesznek folyamatok, amiket idővel automatizálhatsz és ezzel időt spórolsz, lesznek feladatok, amiket majd ki is szervezhetsz és persze ha a céged úgy fejlődik, akár alkalmazottaid is lehetnek. De kezdetben tényleg mindent neked kell csinálnod. Mindent. Szó szerint. És ez folyamatos tanulással jár. De még egyszer mondom, ha végre azt csinálhatod, amire vágysz, nem kényszerként éled meg és örömmel végzed ezeket a feladatokat is. Azonban a belefektetett időt és energiát nem úszhatod meg.
Senki sem lett sikeres egyik pillanatról a másikra, még akkor sem, ha a vállalkozási ötlete ragyogó volt.
Minden sikeres vállalkozást megelőzött egy szerény kezdet, van olyan cég, aki ma világsikeres, de azt megelőzte jónéhány sikertelen, de minimum csendes év. Persze ezzel nem azt akarom mondani neked, hogy erre rendezkedj be, hogy ha elindítasz egy saját vállalkozást, akkor jónéhány évig sikertelen leszel. Nem, nem erről van szó! Hiszen, kinek mit jelent a siker? Sokunknak már az is az, ha a cég nem csak a költségeinket, de egy tisztességes profitot is termel. Nem minden vállalkozó vágyik világsikerre például. De az tény, hogy az eleje indulhat döcögösen is, a sikerek nem jönnek könnyen, gyorsan maguktól. Munkát, időt, energiát kell belefektetni, hogy később a haszon is megérkezzen.
Koncentrálj az erősségeidre és dolgozz a gyengeségeiden
Mindannyian jók vagyunk valamiben vagy valamikben, mindannyiunknak vannak erősségei, és pontosan ez az, ahonnan a sikereink jönnek, amire a sikereinket alapozhatjuk. Az erősségeinkre. De időnként foglalkozni kell a gyengeségekkel is, ehhez igazi önismeretre van szükség, hogy egyáltalán felismerjük és beismerjük őket, legalább magunknak, ha másnak nem is. Időt kell szánni a gyengeségeinkre, dolgozni rajtuk, hogy erősségekké váljanak. Vállalkozóként számos képességgel kell rendelkeznünk, számos területet kell megtanulni használni és ehhez bizony sokat kell tanulni és fejlődni. Soha ne sajnáld az időt a tanulásra, soha ne sajnáld a pénzt a fejlődésre, olvass, keress, kutass, hogy ráakadj a jó megoldásokra és soha de soha ne hagyd abba önmagad fejlesztését!
Vedd körbe magad a megfelelő emberekkel
Nem egy lakatlan szigeten élsz egyedül. Szóval, ha sikeres akarsz lenni a vállalkozásodban, akkor előbb – utóbb szükséged lesz más emberek segítségére az üzleti életben. Keress magad körül jó példákat, olyan embereket, akik már sikeresek lettek valamiben, az sem baj, ha épp nem a te üzletágadban. Figyeld meg, hogy milyen tulajdonságai vannak, mitől sikeres, mit csinál, mit tanul. Ne szégyelld a nálad tapasztaltabbak segítségét kérni és igénybe venni. Nem kell mindig, mindent egyedül megoldanod, kitalálnod! Használj fel minden létező tudást, amit csak fellelsz a környezetedben. Hallgasd meg mások tanácsait és igen, tanulj szakemberektől és ha kell, kérj tőlük segítséget a haladáshoz!
Ismerned kell az ideális ügyfeledet/vásárlódat!
Rengeteg vállalkozónál látom, hogy nem hogy a célközönséget, de az ideális ügyfelet (buyer persona) sem ismerik. Óriási hiba! Szinte a legnagyobb, amit csak elkövethetnek! Ha nem ismered az ideális vásárlódat, hogyan akarsz neki eladni, értékesíteni? Hogyan akarod őt megtalálni? Hogyan lesz ebből üzlet? Ha nem a megfelelő embereket találod meg az ajánlatoddal, az kidobott pénz az ablakon a hirdetéseiddel. Meg kell találnod azokat a potenciális vásárlókat, akiket érdekelhet, amit kínálsz, de ha nem ismered őket, hogyan, hol találod meg őket? Hogyan szólítod meg őket? Hogyan gyártasz tartalmakat nekik? Honnan tudod, hogy mire vágynak, mire lenne szükségük? Ha nincs buyer personád, nincs működő online marketinged és akkor igencsak csapdába kerülsz vállalkozóként. Pénzt pazarolsz el akkor is, ha túl nagy a célközönséged. Meg kell találnod a legmegfelelőbb réspiacot, a legjobb célközönséget, az ideális vásárlódat, hogy minél többet és gyorsabban értékesíteni tudj.
Tanulj mások hibáiból!
Hogy neked már ne kelljen elkövetned őket. Ez ilyen egyszerű. Egy bölcs vállalkozó tanul mások hibáiból. Szánj időt arra és nézd meg, hogy a piacodon miért buktak el a sikertelen versenytársaid, nézd meg, miben hibáztak, mit csináltak rosszul, mi az, amit neked már nem szabad elkövetned. Tedd meg a megfelelő óvintézkedéseket, hogy te ne ess az ő hibáikba. Ezzel nagyon sok időt, pénzt és idegeskedést spórolhatsz meg!
Készítsd fel magad mentálisan a váratlan helyzetekre
Vállalkozóként, kezdetben, mindent neked kell megoldanod. Sokszor olyan helyzeteket is, amiket korábban a munkahelyeden a főnököd intézett. Mivel a vállalkozásodban te vagy a főnök, így most neked kell döntened számos váratlan helyzetben is. Stresszesebb helyzetek is előfordulhatnak időről – időre, de ne hagyd, hogy ezek átvegyék az uralmat feletted. Mindig van két dolog, amivel befolyásolhatod a váratlan helyzeteket, az egyik a hozzáállásod, a másik pedig a tetteid. Ha hagyod, hogy átvegyék feletted az irányítást a váratlan helyzetek, ha hagyod, hogy a stressz irányítson, akkor nem fogsz tudni megfelelő döntéseket hozni, nem fogsz tudni hatékonyan működni és idővel ez akár a vállalkozásod végét is jelentheti. A problémák azért vannak, hogy megoldást találj rájuk. Soha se probléma centrikusan gondolkodj, hanem megoldás központúan. Ne a problémán lovagolj, keresd a megoldást. És mindig, minden váratlan helyzetben igyekezz nyugodt maradni és higgadtan gondolkozni! Keress olyan fórumokat, csoportokat, ahol hasonló vállalkozók vannak, mint te, hasonló problémákkal, helyzetekkel és kérj tőlük tanácsot. Ha otthonról dolgozol, akkor hetente két olyan napod is legyen, amikor elmész otthonról, mondjuk beülsz egy kávézóba, kikapcsolsz, és elengeded a vállalkozásoddal kapcsolatos dolgaidat. Kiszellőztetett fejjel, kimozdulva fizikailag is egy szituációból, mindig sokat segít abban, hogy másképp láss egy adott helyzetet.
És egy dolgot sohase felejts el! Elmúlik! Bármi történjen is, ami épp aggaszt, ami épp idegesít, elmúlik!
Higgy magadban!
Fontos, hogy mindig tartsd szem előtt, értéket akarsz teremteni! Ha így gondolsz a vállalkozásodra, azaz, úgy tekintesz rá, mint egy értékteremtő cégre, azzal motiválólag hatsz az emberekre, hogy tőled vásároljanak. Ne légy kishitű se magaddal, se a termékeiddel, se a tudásoddal, se a vállalkozásoddal kapcsolatban. Hidd el, hogy értékes vagy te magad is, a termékeid is és a vállalkozásod is. Ha te nem hiszel magadban, a cégedben, a termékeidben, hogy higgyenek benne mások?
Persze ez önmagában még nem elég ahhoz, hogy a havi bevételeid növekedjenek. Épp ezért állíts fel havi értékesítési tervet, amit aztán bonts le heti tervere, majd akár napi tervre is. Gondold át, hogy mekkora mennyiséget, mekkora összegben kell értékesítened ahhoz, hogy a céged sikeres legyen. Ha a termék értékesítés növeléséhez arra van szükség, hogy újabb terméket dobj a piacra, vagy új terméket fejlessz, soha ne húzd az időt, hanem tedd meg! Mindig fejleszd magad az értékesítés és az online marketing és kommunikáció területén is. Ez segít neked abban, hogy a vállalkozásodat a következő szintre juttasd.